onsdag 31 december 2008

Gott nytt år Gott nytt år!

Ingen mer champange, och fyrverkerierna är till ända. Här är vi, jag och du. Känner oss borttappade, känner oss blå.
Det är slutet på festen. Och morgonen verkar så grå, så olik gårdagen. Nu är det tid för oss att säga.

GOTT NYTT ÅR GOTT NYTT ÅR!
Må vi alla ha en vision nu och då. Av en värld där varje granne är en vän.
GOTT NYTT ÅR GOTT NYTT ÅR!
Må vi alla ha vårt hopp, vår vilja att försöka. Om vi inte har det kan vi lika gärna lägga oss ner och dö. Du och jag.

Ibland ser jag hur den modiga nya världen anländer. Och jag ser hur den frodas, i askan av våra liv.
Oh ja, mannen är ett dumhuvud. Och han tror att han kommer att bli okej. Drar efter sig sina fötter av lera, vet aldrig att han är vilse. Fortsätter gå i alla fall.

Det verkar för mig nu att drömmarna vi hade förut alla är döda. Ingenting mer än konfetti på golvet. Det är slutet på ett årtionde. I en ny tioårsperiod, vem ska säga vad vi finner? Vad som väntar längs vägen i slutet av 89?

GOTT NYTT ÅR GOTT NYTT ÅR!
Må vi alla ha en vision nu och då. Av en värld där varje granne är en vän.
GOTT NYTT ÅR GOTT NYTT ÅR!
Må vi alla ha vårt hopp, vår vilja att försöka. Om vi inte har det kan vi lika gärna lägga oss ner och dö. Du och jag.

Inga kommentarer: