fredag 7 november 2008

Annas pepparkakor, och andra pepparkakor, och lite förfest!

Sillen sa det: Annas pepparkakor ska säljas till utlandet. Det ska bli belgiskt.

Annas pepparkakor grundades av systrarna Emma och Anna Karlsson. Min spontana fråga löd: Vad har Anna för hållhake på sin syster som gör att hon går med att det ska heta just Annas pepparkakor? Varför inte Emmas, eller Karlssons pepparkakor?

Jag har googlat detta och även sökt på Wikipedia, men inga svar är funna. Däremot har jag lärt mig en massa om Annas pepparkakor och pepparkakor i allmänhet:

Den mest kända pepparkaksformen är hjärtat, en kärlekssymbol som användes i klostren. Grisarna representerade livets välfärd och änglarna stod för godheten.
Pepparkakan blev julkaka under 1800-talet. Innan det fungerade den som medicin för olika åkommor. Kung Hans fick pepparkakor mot hans usla humör, Nunnor åt det för att bättra matsmältningen.
Tyska konstnärer på 1300-talet, som ägnade sig åt att baka på bagerier, skar ut pepparkaksformar i trä och formade vapensköldar, barockkungar, trumslagare, ryttare, porträtt, sigill och religiösa motiv.


Nu till förfestandet! (Som inte har något med mig att göra...)

Tre killar på Stockholms universitet har skrivit en kandidatuppsats om varför förfesten är roligast. De har kommit fram till att en förfest består av fem faser:

Förfestens fem faser:

– Introfasen:
Man känner lite på stämningen, vilka är där?
– Synkroniseringsfasen:
Man bygger upp stämningen, tar det till nästa nivå, tajmar in berusningen.
– Fullfasen:
Alla blir berusade. Förfesten kan delas in i mindre grupper, heta ämnen avhandlas, man kanske leker någon lek.
– Den kritiska fasen:
Gemensamt mål krävs – vill alla gå ut, blir alla lika berusade?
– Avslutningsfasen: Taxi beställs, förfesten ska avslutas tvärt, annars riskerar den att övergå till en vanlig fest.

Observera fas nummer fyra!! Blir alla verkligen lika berusade?!

Det här är mitt fredagsnöje. Att läsa om förfest, medan mina vänner befinner sig på förfest...


//PoPo

Förresten: Lars åkte ur Idol. Jag måste hitta något annat göra på fredagar nu.
Min kropp tycker att jag suttit upp för länge nu. Dags att inta horisontal-läge! (Som min far brukar säga)

God natt!

Inga kommentarer: