onsdag 8 oktober 2008

Pengar är världens undergång...

Det är finanskris i världen. Det är panik. Jag har haft finanskris sen april. Inte fan står det om mig på Text-TV.
Sill sa: "Det är väl bara att trycka mer pengar?" Men då blir det väl inflation, eller nåt. Vi kan verkligen ingenting om ekonomi, förutom vår egen och knappt det.

Jag har under mina fem dagar här i söder(Stockholm och Motala) kommit fram till att maten är billigare här nere än i Ume. När jag flyttade till Ö-vik, som ligger 11 mil söder om Umeå, för två år sen var maten mycket billigare där än här. Sen hände något. Det blev mat- och bensinkris. Och nu är det precis tvärtom. Ändå har jag mer eller mindre levt på 4000-5000 kronor/månad i nästan ett halvår. Vet inte riktigt hur, men jag kan ju erkänna att jag inte haft mycket till aktivt liv under sommaren...

Viasat är dumma. De tycker inte om att folk får se sport gratis, så de har nu beslutat att de ska starta Viasat Fotboll och Viasat Motor. All storfotboll och F1 ska flytta till de kanalerna. Som självklart ska kosta att se. MEN JAG DÅ?! Jag vill också se fotboll och F1, men jag är ju fattigare än en jävla kyrkråtta. Förstår inte Viasat att det var bra och att de gav oss fattiga stackare en chans att ändå få se sport av kvalitet. Sport som man tack vare dem har följt i flera år. Man kan ju fan inte ens se landskamper längre. Det om något borde vara en självklarhet. Det har ju med Sverige att göra. EM och VM är ju hur stort som helst, men vägen dit får man klara sig utan för att Viasat har fått storhetsvansinne och struntar fullständigt i tittarnas intressen.
Just nu kämpar jag för att få det att gå ihop till mat, det kan jag ta, Men att ta ett väldigt stort intresse från mig, för att allt och hela världen bara handlar om pengar, det är fan inte okej!!

Saker som vi är vana vid att få gratis börjar kosta. Maten blir dyrare, bensin och dylikt stiger i pris och bankerna har inte råd att låna ut pengar. Men lönen är kvar på samma nivå som förut. Är det bara jag som ser världens undergång?

//Posie

Inga kommentarer: